Bedre sent end aldrig. Jeg lovede at dele denne indsigt allerede i fredags, men da jeg kom i gang med at skrive, indså jeg, at det gav bedst mening at opdele emnet i to indlæg for at give plads til vigtige pointer. Jeg ved, hvor omfattende det her emne kan være, så jeg vil forsøge at holde det konkret og forståeligt, så det bliver en tanke, du kan tage med i dit eget hverdagsperspektiv.
Jeg får ofte spørgsmål om økonomien i tøjproduktion, og lad mig sige det sådan: Når du køber tøj til både dig selv og dine nærmeste, så er det sjældent dem, der bør modtage dine hårdt tjente penge, der faktisk får dem.
Her er et lille regnestykke, som giver stof til eftertanke: Forestil dig, at du køber en T-shirt til 89 kr. – hvor meget af det beløb tror du, lander hos de mennesker, der faktisk sidder og laver tøjet? Mark-up’en fra brand til butik ligger ofte på 2,7. Det betyder, at butikken betaler omkring 33 kr. for T-shirten. Brandet skal også tjene på salget, så hvis brandets mark-up er 2,5, så har brandet betalt ca. 13 kr. pr. T-shirt. Herfra skal fragten og told trækkes, så leverandøren og de ansatte måske står tilbage med ca. 10 kr. pr. T-shirt. Og denne pris fordeles mellem de mange hænder, der har deltaget i produktionen.
Når du sidder med de tal, kan du måske forstå, hvorfor gennemsigtighed og sociale standarder er så afgørende. Det er her, dit ansvar som forbruger kommer ind i billedet. Hvis vi ikke stiller krav til social ansvarlighed, vil mange brands ikke føle sig presset – hverken økonomisk eller etisk – til at tage ansvar for de mennesker, der skaber vores tøj.
Formålet med dette indlæg er ikke at pege fingre, men at opfordre dig som forbruger til at stille krav, spørge ind til brands’ praksisser og søge gennemsigtighed. Certificeringer og tydelige agendaer er gode pejlemærker, så du ved, at dine penge går til et formål, der også tilgodeser producenten.
Lad mig også nævne, at dyrt tøj ikke nødvendigvis betyder ansvarligt tøj. I mange tilfælde betyder det blot en højere fortjeneste til brandet. Kig efter gennemsigtigheden og certificeringerne – på den måde støtter du producenter, der arbejder ansvarligt.
// Signe - Team VACVAC